Säljare kravprofil

Kravprofil Säljare

En säljare, även kallad Key Account Manager eller Sales Executive, säljer produkter eller tjänster till företag eller konsumenter. De förklarar hur en produkt fungerar eller vilka tjänster som finns tillgängliga, tillhandahåller försäljningsmaterial som broschyrer eller powerpoints, skapar affärsmöjligheter och följer upp nya kunder. Säljare kan arbeta i en mängd olika branscher, såsom bil, läkemedel, detaljhandel, försäkring eller finansiella tjänster, för att nämna några.

Enligt U.S. Bureau of Labor Statistics förväntas sysselsättningen för de som säljer öka med 5 procent under decenniet 2014-2024. Denna siffra kommer att variera beroende på det område där säljaren arbetar; till exempel kommer tillväxttakten för de som säljer försäkringar att öka med 9 procent, tillverkare och grossistförsäljare kommer att uppleva en 7 procent ökning och reklam Säljare kommer sannolikt att minska sysselsättningsmöjligheterna med 3 procent.

 

Säljarens skyldigheter och ansvar

En säljare måste slutföra flera uppgifter för att stänga försäljningen, möta försäljningskvoter och skapa intäkter för sina arbetsgivare. När vi granskade flera jobbannonser för detta yrke, fann vi att följande är bland de viktigaste uppgifterna och ansvarsområdena för en säljare.

Generera försäljning

Som man kan förvänta sig är en säljares huvudansvar att slutföra försäljningen till konsumenter eller kunder. En säljare måste på lämpligt sätt förklara sitt företags produkter eller tjänster genom presentationer, broschyrer, videor och annat material. Säljaren måste tillämpa övertygande metoder efter behov.

Bygg försäljningsledningar

Genom referenser, sökningar på nätet och kalla samtal måste säljare skapa sina sälj pipe för att söka nya kunder. Säljare följer också upp försäljningsledningar som kan genereras av andra anställda eller avdelningar inom företaget.

Underhåll försäljningskonton

Kundnöjdhet och lagring är viktiga aspekter av en säljares ansvar. Säljare måste regelbundet ringa eller besöka befintliga kunder för att säkerställa att de fortfarande är nöjda med att använda produkten eller tjänsterna och för att förklara nya produkter och tjänster när de görs tillgängliga.

 

Säljare Färdigheter

Man skulle inte vara effektiv som säljare utan att ha starka interpersonella, verbala kommunikations- och organisatoriska färdigheter. Säljare bör vara detalj- och målinriktade individer som kan leverera utmärkt kundservice och ha förmågan att arbeta självständigt. En stark känsla av marknadsföring är ett plus för detta yrke. Förutom dessa allmänna färdigheter kan en säljare förväntas av potentiella arbetsgivare att ha följande färdigheter.

Kärnkompetens: Baserat på jobbannonser vi tittade på vill arbetsgivare säljare med dessa kärnkompetenser. Om du vill arbeta som säljare, fokusera på följande för möta rekryterarens kravprofilen

Demonstrera specifika produktfunktioner och användningsområden
Att bygga starka kundrelationer med befintliga kunder
Övervaka försäljning och marknadstrender inom specifika branscher
Koordinering av leverans av produkter eller tjänster
Förstå prisstrategier
Avancerade färdigheter: Även om de flesta arbetsgivare inte krävde följande färdigheter, inkluderade de flera jobbannonser som de föredrog. Lägg till dessa i din säljare verktygslåda och bredda dina karriäralternativ.

Tvåspråkig
Kunskaper i Microsoft Office-produkter som Word, Excel och PowerPoint

Säljare utbildning

Följande är bland de bästa branschresurserna vi hittade som kan vara till hjälp när du fortsätter din forskning om en karriär som säljare. Både online- och utskriftsresurser listas här.

På webben

Försäljningsbloggen – Professionell talare och säljledare Anthony Iannarino lägger in tips och personlig inblick i en säljkarriär. Erbjuder också en podcast.

Jeffrey Gitomers försäljningsblogg – den här bloggen erbjuder karriärtips och strategier, till exempel hur man kan förbättra lyssningsförmågan och sätt att följa upp med potentiella kunder.

Top Sales World – En online-publikation som innehåller artiklar och funktioner skrivna av säljare. Innehåller karriärråd, föreslagna avläsningar och länkar till olika resurser för säljare.

Branschgrupper

The Sales Association – En organisation som tillhandahåller professionella utvecklings- och nätverksmöjligheter för säljare, främst genom live-konferenser och webbseminarier.

National Sales Network (NSN) – Denna ideella organisation grundades 1992 och erbjuder professionell utbildning och support för säljare, förutom nätverksmöjligheter. Det erbjuder seminarier för att utveckla säljfärdigheter och en årlig konferens med huvudtalare, workshops och paneldiskussioner.

National Association of Sales Professionals (NASP) – NASP startade 1991 och ger säljare certifieringsinformation, utbildning online, artiklar och nätverksmöjligheter.

Böcker

Little Red Book of Selling: 12.5 Principer of Sales Greatness – En kort men informativ bok som diskuterar effektiva försäljningstekniker.

Secrets of Closing the Sale – En detaljerad översikt över effektiva tekniker Säljare kan använda för att förklara produkter och tjänster och övervinna utmaningar för att få resultat.

1 thought on “Säljare kravprofil”

  1. Pingback: Att gå på intervju: Den ultimata guiden för att svara rätt! | Benea Consulting

Leave a Comment