Rekrytering inom E-handel 2022: Några framgångssagor

Gör en djupdykning i data bakom rekrytering inom e-handel.

 

Att rekrytera inom e-handelsbranschen är inte för svaga hjärtan.

Även om det är en blomstrande bransch med nästan obegränsad potential, är konkurrensen om topptalanger genom taket, vilket gör det svårare än någonsin att hitta, få kontakt med och anställa elitkandidater.

Som med de flesta hinder i livet, är det bästa sättet att övervinna den här utmaningen att bättre förstå vad du står inför och söka lite inspiration från andra människor som har lyckats.

 

I den andan har vi skapat den här guiden för att ge en primer om e-handelsbranschen, identifiera de mest efterfrågade e-handelsrollerna 2020 och täcka några exempel på e-handelsföretag som spikar med rekrytering .

 

Uppdelning av e-handelsbranschen

E-handeln ökar när konsumenterna väljer bekvämligheten med att handla online över tid och energi att gå till en butik personligen. En sak vi har lärt oss under de senaste åren med e-handel är att människor framför allt värdesätter bekvämlighet och alternativ för att uppfylla sina shoppingbehov.

 

E-HANDELN HAR BLIVIT GLOBAL 

Tack vare låga inträdesbarriärer och relativt överkomliga fraktkostnader dyker e-handelsföretag upp över hela världen. Detta är goda nyheter ur ett affärsperspektiv, men det betyder också att du tävlar om talang på en global skala. Marknadsundersökningsföretaget CB Insights kartlade e-handelsbranschen per land för att måla en mer komplett bild.

Förvånansvärt nog är USA inte den främsta producenten av e-handelsföretag med 100 miljoner USD+ finansiering. USA kommer på andra plats efter Kina, som står för 36 % av sådana företag (USA har 29 %, följt av Indien med 14 %).

 

E-HANDELSFINANSIERING ÄR FORTFARANDE HETT

Under de senaste åren har Angel and Seeds e-handelsfinansiering gradvis minskat från 53% till 38% medan mer aggressiva serier, som A, B och E+ märker tillväxt – ett tecken på att branschen mognar.

Med mycket pengar tillgängliga kan framgångsrika e-handelsföretag växa i en rasande takt, vilket sätter ytterligare press på arbetsmarknaden.

Growth Manager

 

E-HANDELNS ARBETSMARKNAD

Mycket har sagts om den så kallade döden för detaljhandeln, men dessa förutsägelser verkar vara mycket förhastade. Trots alla framgångar står e-handelsbranschen för mindre än 10 % av all detaljhandelsförsäljning i USA.

Men den statistiken motsäger att den överdrivna effekten e-handel har haft på arbetsmarknaden. Även om det fortfarande kan vara en mindre del av den totala detaljhandelskakan, har sysselsättningen inom e-handel ökat mer än någon annan detaljhandelsvertikal under de senaste 15 åren och skapat 178 000 nya jobb.

Bild via Bureau of Labor Statistics

E-handelsföretag och jobb tenderar att stanna kvar i stora storstadsområden i USA, och de kräver färre arbetare för att nå högre produktivitetsmarginaler. Dessutom betalar e-handelsföretag i genomsnitt 26 % mer än sina allmänna återförsäljare.

 

De mest efterfrågade rollerna inom e-handel

För att framgångsrikt rekrytera inom e-handelsområdet måste du först förstå utbudet och efterfrågan som driver sektorns arbetsmarknad. Vi analyserade e-handelsjobbdata från våra sju lokala samhällen för att bättre förstå trenderna som driver marknaden idag.

På den högsta nivån (vi går in mer i detalj nedan) fann vi att fem discipliner står för mer än 75 % av de öppna rollerna i e-handelsbranschen, vilket gör dem till de mest efterfrågade positionerna.

 

MJUKVARUUTVECKLING

Enligt vår analys är mer än 32 % av de lediga tjänsterna i e-handelsbranschen för programvaruingenjörer. Detta är vettigt med tanke på utrymmets karaktär. E-handelsplattformar gör affärer online, och utan mjukvaruingenjörer skulle branschen helt enkelt inte existera.

Naturligtvis är mjukvaruteknik en bred disciplin som kapslar in ett brett spektrum av unika underegenskaper, så vi grävde lite djupare för att bestämma de mest efterfrågade språken och ramverken som indikeras av deras inkludering i arbetsbeskrivningar.

  • Javascript – 44,43 %
  • Python – 22,34 %
  • Java – 22,29 %
  • Ruby – 16,04 %
  • Linux – 14,47 %

 

OPERATIONER

Kundernas förväntningar har förändrats mycket under det senaste decenniet. Dessa dagar räknar vi med att kunna lägga en beställning 24/7 och få vår vara inom två arbetsdagar. Naturligtvis kräver detta en absurd mängd logistiskt tjafs för att kunna genomföras, vilket gör ett väldisciplinerat verksamhetsteam avgörande för framgång.

Detta valideras av vår data, som fann att nästan 16 % av de öppna rollerna i e-handelsområdet är för operationspositioner.

Precis som med mjukvaruteknik kunde vi gräva lite djupare för att avgöra vilka specifika roller som är mest efterfrågade, och de bröts upp enligt följande:

  • Kundframgång
  • Kundsupport
  • Informationsteknologi

 

MARKNADSFÖRING

Sammantaget är nästan 12% av de öppna rollerna i e-handelsbranschen för marknadsföringspositioner. Med tanke på e-handelns transaktionella karaktär bör detta inte komma som någon överraskning. När allt kommer omkring är en stadig ström av nya kunder avgörande för framgången för de flesta e-handelsföretag.

 

DATA & ANALYTICS

Från och med idag är mer än 10 % av de öppna rollerna i e-handelsbranschen för data- och analyspositioner, men förvänta dig att siffran fortsätter att växa. När e-handelsföretag blir sofistikerade fortsätter de att använda data på nya och kreativa sätt, vilket gör disciplinen ännu viktigare.

Återigen undersökte vi den bredare kategorin på djupet för att identifiera de mest efterfrågade färdighetsuppsättningarna och hittade följande resultat:

  • Analys + Rapportering
  • Datateknik
  • Business Intelligence

 

DESIGN/UX

Sist men inte minst står design- och UX-fälten för mer än 8% av de öppna rollerna inom e-handelsbranschen. Det krävs en armé av UX-proffs för att säkerställa att dessa webbplatser är rena, attraktiva och lätta att navigera på, så den här är en annan no brainer.

 

HARRYS BÖRJAR FRÅN BÖRJAN

Harrys  hälsar kandidater på sin karriärsida med den här välgjorda videon om historien om hur och varför företaget grundades baserat på ett uppdrag att skapa prisvärda rakhyvlar av hög kvalitet och störa den tidigare monopoliserade industrin.

 

REMITLY DELAR MEDARBETARNAS VITTNESMÅL

För att ge en insiders syn på hur det är att arbeta på Remitly berättar anställda varför de älskar att arbeta för företaget på sin karriärsida. När kandidater först landar på sidan kan de titta på en kort video med medarbetarintervjuer och längre ner på sidan finns dessa ytterligare korta citat om varför individer gillar att arbeta där.

 

CHEWY FÖRBLIR TROGEN SITT UPPDRAG

Ett företag som hjälper husdjursägare att ta hand om sina djur och är utrustat med ett kontor fullt av hundar, katter och till och med sköldpaddor, Chewy har ingen brist på bra innehåll. På företagets twitterkonto har de “nålat” Tweeten ovan, en rekryteringsvideo med bedårande bilder på deras arbetskamrater tillsammans med intervjuer från anställda om hur och varför de älskar att bidra till företagets uppdrag.

 

MCDONALD’S INRIKTAR SIG PÅ SIN KANDIDATPERSONA

McDonald’s känner till sin målgrupp – kandidater tidigt i sin karriär. Individer som vill börja sin karriär hälsas välkomna med denna tagline “Committed to Being America’s Best First Job™” följt av videor av nuvarande anställda och en mängd information om utbildningsmöjligheter och förmåner. De ger också information för att hjälpa de som är nya i arbetsstyrkan att förbereda sig för sin intervju tillsammans med tips om att skapa ett CV.

 

HOMEAWAY REKRYTERAR STUDENTER OCH AKADEMIKER

Att rekrytera universitetsstudenter är ett utmärkt sätt att fylla roller på ingångsnivå och hjälpa akademiker att komma igång med sin karriär. HomeAway erbjuder ett tvåveckors utbildningsprogram för datavetenskapsstudenter att arbeta med sina ansökningar och ett fyra veckor långt utbildningsprogram för högskolestudenter som anställs på heltid för att få dem uppdaterade.

 

ARROW ELECTRONICS ÅTERUPPFINNER KARRIÄRVÄGEN

Fler och fler företag skapar program för att hjälpa yrkesverksamma som tagit en längre period av ledighet att komma tillbaka i sin karriär. Arrow Electronics förklarar deras program på deras karriärsida och kallar det deras Arrow Career Reinvention Program för kvalificerade yrkesmän inom ekonomi och redovisning för att komma tillbaka till sin karriär. De hjälper till att lindra eventuella nerver eller osäkerheter genom att ge ytterligare information om programmet och kraven.

 

SHOPRUNNER BYGGER EN TALANGGEMENSKAP

Det är alltid en bra idé att fortsätta bygga upp din talangpipeline oavsett dina nuvarande öppna roller. På ShopRunner uppmuntrar de kandidater på sin karriärsida att få kontakt med dem på en mängd populära nationella och lokala rekryteringsplattformar så att de är de första som får besked när en roll som passar deras intressen öppnar sig.

 

BIGCOMMERCE ÄR EN STOLT TOPPARBETSGIVARE

Många av de stora e-handelsföretagen är mycket konkurrenskraftiga arbetsgivare. För att särskilja sig från andra liknande företag delar BigCommerce utmärkelser och erkännande som de har fått som arbetsgivare på sin karriärsida.

 

IHERB BYGGDE EN KULTUR AV FILANTROPER 

Teamet på iHerb är passionerat välgörande och samarbetar med lokala och internationella organisationer för att ge tillbaka. En del av deras karriärsida är tillägnad att dela de filantropiska möjligheter de ger som arbetsgivare och hur deras kultur är djupt rotad i sådant arbete.