Hur du rekryterar säljare i Stockholm

Hur du rekryterar säljare i Stockholm

Oavsett om du precis startar ett företag eller tar din affärsutveckling till nästa steg kan säljare vara din mest värdefulla resurs. Men innan du rekryterar säljare i Stockholm så vill vi dela några tips för dig till att nå framgång.

Börja med att rekrytera tre säljare

Dina säljare Stockholm borde vara just det – ett team. Det minsta antalet att börja med är tre säljare. At rekrytera säljare till samma kontor kommer att ge varandras energi och kommer att samarbeta bästa praxis, vilket gynnar hela teamet. Tre är det perfekta antalet för att skydda din fart i fall av churn. För, låt oss inse det, försäljningen inuti är svår och inte alla är klara för det. Churn kan vara mycket hög av den anledningen och också det faktum att det är ganska konkurrenskraftigt här i Stockholm och goda talanger är fortfarande knappa.

Säljare – hur ska de följas upp?

Gartners Todd Berkowitz rapporterade att deras 2017-undersökningar visade inkommande tekniska SDR-rapporter om marknadsföring ungefär hälften av tiden medan utgående rapport till marknadsföring cirka 25% av tiden. Detta är vettigt för oss och det finns många bra argument för att nära koppla inkommande inre försäljning med marknadsföring för att få mest effektiva svarstider och konversationsfrekvenser av riktade kampanjer. Detta kan vara en symbiotisk relation med rätt planering, infrastruktur och tillsyn. En framgångsfaktor är att anställa en stark insättningschef för teamet att rapportera direkt till. Detta ger den struktur, träning och coachning som laget behöver. Dina representanter kommer inte förutbildade så en professionell försäljningschef är nyckeln.

För mer, läs  De 7 C: erna som marknadsföring behöver veta om att hantera försäljning på insidan

Rekrytera smartare så du får de bästa säljarna i Stockholm

Eftersom vi nämns churn, låt oss prata om rekryteringsprocessen. De flesta företag lägger inte tillräckligt med tid och ansträngning i detta viktiga steg. Du måste arbeta för att locka den bästa talangen till ditt företag! Och låt oss inse det, arbetsmarknaden är stram just nu så du har mycket konkurrens om goda talanger. Skriv en arbetsbeskrivning som berättar för dem allt om ditt företag, vad de kan förvänta sig i rollen och vilka möjligheter det finns. Insidan bör vara vägen till karriärutveckling i ditt företag. Smarta kandidater ska lätt kunna gå vidare till andra kunder som står inför roller som fältförsäljning, marknadsföring, kontohantering eller kundframgång.

Helst bör du få dina chefer att göra rekryteringen personligen. Men om det bara inte är möjligt, skriv en enastående arbetsbeskrivning och kravdokument och få hjälp av en rekryterare som Premierehire här i Stockholm som specialiserat sig på försäljningsutvecklingsroller. Utnyttja lokala universitets jobbstyrelser. Tveka inte att anställa direkt från college så länge du har ett bra träningsprogram och investera i karriärbyggande. Enligt min erfarenhet är djup branscherfarenhet utbildbar och inte en förutsättning för denna roll.

 

Träning och coachning är avgörande för att säljare ska nå framgång

Träning och coachning för säljteam är inte samma sak. Oavsett om du har en försäljningschef eller ej, tillfällig eller virtuell , måste de spendera tid med säljteamet varje vecka. Grundträning innebär ett starkt ombordstigningsprogram för att få dina säljare att komma igång. Se till att de har en spelbok att följa och rätt verktyg som hjälper dem att vara produktiva. Utbildningen omfattar inte bara verktyg och produktutbildning utan också ett omfattande program för säljprocess, kallanrop, social försäljning och andra viktiga färdigheter.

Utbildning måste vara långt längre än de första 60 dagarna. Genom att lägga till veckovis coaching, rollspel och förstärkning kommer ditt team att öka produktiviteten avsevärt. Tänk på ytterligare färdigheter och utbildningsresurser som AA-ISP erbjuder för karriärutveckling inom försäljningen. Lokala AA-ISP-kapitel  ger levande utbildningsmöten för att dela idéer och tekniker. San Diego har en aktiv grupp ledd av några av San Diego toppföretag.

 

Om du behöver hjälp med att skapa en plan för att komma igång med att bygga ditt nya säljteam i Stockholm, kontakta oss på Benea Consulting idag. 

 Om författaren: Johan Karlsson är fd. försäljningschef och grundare av Stockholmsföretag Benea, en försäljnings- och marknadsföringsbyrå. Gå med i Beneas LinkedIn-gruppen i Stockholm för fler tips om bästa praxis och lär dig mer om rekrytera säljare. 

 

 

Leave a Comment