Hur du rekryterar din ideala säljare

Hur du rekryterar din ideala säljare

Benea Säljrekrytering – Säljare som rekryterare Säljare

 

Om du läser min senaste artikel vet du redan det första kritiska steget för att rekrytera din nästa säljsuperstjärna: att definiera din ideala säljare. Genom att upprätta denna viktiga baslinje kan du föreställa dig din önskade kandidats personlighet, beteendestil och professionalism, och du kan föreställa dig att han eller hon blomstrar i säljpositionen. Med den bilden på plats är det dags att gå vidare med förtroende för att rekrytera din nästa säljare.

Processen med att rekrytera säljare för att fylla en försäljningsroll i din organisation har många aspekter, varav några kan verka överraskande:

Försäljningsrekrytering bör vara en pågående process. Tror du att rekryteringen av din nästa superstjärna sker i ett vakuum? Att den har en tydlig början, mitt och slut? Om du tror det hoppas jag att du kan överväga att utvidga ditt perspektiv. Jag tror att rekrytering av säljpositionskandidater bör vara en kontinuerlig övning. Med andra ord bör det bli en sådan del av din organisatoriska inställning att dina rekryteringsögon alltid är öppna och hjulen alltid är i rörelse. Varför är detta viktigt? Enkelt uttryckt kan du stärka din anställningsposition om du rekryterar från en plats där du vill “snarare” än “behöver”. (Den värsta tiden att anställa en säljare är när du desperat behöver en.) Genom att vara proaktiv snarare än reaktiv kan du upprätthålla en stark “bänk” med goda utsikter för försäljningsposition som kan komma in när du uppmanas.

Försäljningsrekrytering handlar inte bara om ditt företags behov. Sätt dig i de potentiella kandidaternas skor. Förstå att, precis som du letar efter bästa möjliga passform för ditt företag och ditt säljteam, letar kandidaten också efter bästa möjliga passform för hans eller hennes liv och ambitioner. Tänk på vad ditt företag har att erbjuda, se till att det ligger i linje med vilken bra säljposition kandidater kan behöva och överväga sedan din bästa marknadsföring – ja, rekrytering är marknadsföring – kanaler för att nå dem.

Försäljningsrekrytering kräver flera inflytande kanaler. När du marknadsför ditt företag är det klokt att använda flera plattformar för att fylla din rörledning med livskraftiga utsikter. På samma sätt bör du överväga att använda flera verktyg, resurser och media när du rekryterar, inklusive:

  • Linkedin
  • Annonsplatser
  • En bannerannons på din webbplats
  • Lokala högskolor
  • Radioannonser
  • Arbetsmässor

Medan många av dessa rekryteringsfordon kan verka vanliga (och därför uppenbara), glöm inte dessa ytterligare (om mindre traditionella) försäljningskanaler:

  • Hänvisningar till anställda: Via ett anställds remissprogram eller bara genom allmän medvetenhet om säljpositionens tillgänglighet kan din personal hjälpa till att identifiera kandidater som är mer benägna att passa företagets kultur.
  • Hänvisningar från klienter : Kunder kan meddela dig vilka typer av säljare de föredrar att hantera
  • Personliga hänvisningar: Låt vänner och bekanta veta vad du letar efter; chansen är att de känner till en potentiell kandidat eller två.
  • LinkedIn: Utnyttja dina kontakter och andra resurser på detta monster online professionella nätverk för att hjälpa dig att rekrytera.
  • Annan online-sourcing: På tal om ”monster”, använd Monster.com, Careerbuilder.com eller andra liknande online-resurser för att upptäcka en pool av kvalificerade kandidater. Tips: Lär dig att använda dessa webbplatser och deras system för att maximera din försäljningsrekrytering. (Till exempel, i fältet ”jobbtitel”, använd alltid sökfraser som kandidater sannolikt kommer att använda. Se till att ”försäljning” är en del av frasen.)

Uppenbarligen är din företagsorganisation och din försäljningsavdelnings behov unika. Således bör dina försäljningskanaler och metoder vara specifika för dina behov. Men med rätt rekryteringstänkande, system och processer på plats kan du lyckas anställa din bästa säljare. I min sista artikel i denna tredelade serie lär du dig hur du faktiskt anställer den stora säljkandidaten du har definierat och rekryterat. Naturligtvis, om du behöver hjälp idag med att förstå dina försäljningsrekryteringsalternativ eller hur du identifierar dina bästa försäljningsresurser, ring oss på 076 82 65 112, eller kontakta en av våra rådgivare i ditt område. Vi hjälper dig gärna att kartlägga din kurs för att rekrytera och anställa din nästa fantastiska säljare.

Benea rekryterar säljare som säljer! 

Leave a Comment