6 sätt att öka försäljningen och engagera dina kunder efter semestern

Sex sätt att öka försäljningen och engagera dina kunder efter semestern

1. Erbjud speciella rabatter till lojala kunder
Erbjud speciella rabatter till dina bästa eller mest lojala kunder på de saker de köper mest. Att ta fram ett specialerbjudande till dina bästa kunder är ofta ett bra sätt att öka och komma igång efter ledighet,

Kom ihåg att det vanligtvis kostar dig mycket mer att skaffa helt nya kunder än att behålla de du har.

2. Skräddarsy ett e-mail erbjudande till dina kunder
Det är inte bara online handel, utan alla företag med ett kundregister kan anpassa en e-mail kampaign . Anpassa ett erbjudande  som du tror att de skulle vilja utifrån deras orderhistorik och berätta varför.

3. Erbjud presentkort
Kanske är du en bilverkstad, en frisör, städservice, en professionell arrangör eller en webbutvecklare – hur kan du gåva till de sakerna? Naturligtvis med presentkort!

Vem skulle inte älska en gratis oljebyte och däckrotation, ny frisyr eller husstädning!?! Eller kanske du har massor av produkter och tjänster och att välja en är för svår! Presentkort är en fantastiska present som erbjuder en stor möjlighet att korsförsälja (se nr 2!).

4. Korssälj!
Föreslå något baserat på vad dina kunder redan köper. Korsförsäljning är ett bra sätt att tillföra mervärde till klienten – och öka försäljningen.

5. Skicka presentidéer
Skicka ett e-postmeddelande med gåvaidéer skräddarsydda för personerna på deras lista med rubriker som: “gåvor till mamma”, “fantastiska gåvor för medarbetare,” “gåvor för grannar” etc.

6. Erbjud gratis frakt eller specialleveranser
Var inte rädd att tänka utanför lådan för att öka försäljningen. Om du driver en e-handel butik är det ingen hemlighet att du tävlar med gigantiska återförsäljare som ex. Cdon (eller snart Amazon) som erbjuder fler val och snabb, gratis frakt. Vad ska du göra för att antingen göra det värt att vänta och värt att betala mer för, eller för att minska dina förluster om du erbjuder gratis frakt?