3 fördelar med att rekrytera säljare via LinkedIn

Säljarna är hjärtat i ditt företag. De representerar ditt varumärke och tar ut dina produkter till marknaden. Faktum är att ditt företags tillväxt beror på att rekrytera säljare som hjälper dig att nå och överskrida dina försäljningsmål.

Lyckligtvis kan du med rätt strategi och verktyg sätta LinkedIn och dagens hetaste trender för rekrytering av sociala medier för att fungera för dig – och hålla en stadig ström av agentförsäljning leder in.

Så varför ska du överväga att rekrytera säljare på LinkedIn?

Först låt oss inse faktum: dagens mest önskade säljtalanger är online och LinkedIn driver världens största professionella nätverk på Internet med mer än 467 miljoner medlemmar över hela världen. Här är tre fördelar med att använda LinkedIn för att rekrytera kvalitetsförsäkringssäljare:

1. Linkedin ger dig access till erfarna säljare
Säljare är en del av en varierad kandidatpool. Vissa representerar endast ett företag, medan andra är fritt att sälja produkter från en mängd olika transportörer. Fortfarande fokuserar andra på en affärsverksamhet – till exempel liv, hälsa eller P & C – och vissa uppfyller sina kunders behov med ett komplett utbud av försäkringslösningar. Men en sak är säker: de är kvalificerade säljare som håller ögonen öppna för nya möjligheter och utforskar anställningsmöjligheter som gör att de kan utnyttja sin expertis.

Dina mest kvalificerade kandidater kanske inte ens aktivt söker ett nytt jobb. Tänk på den oberoende agenten som är redo och villig att ta sig till nya branscher – bara de har inte vidtagit åtgärder än. Enligt en undersökning av Society for Human Resource Management, är att locka sådana passiva jobbkandidater den främsta orsaken (82%) att organisationer använder sociala medier för rekrytering. Verkligen förstklassiga proffs är öppna för att arbeta med ditt företag. De har bara inte sett erbjudandet att gå med i ditt team.

2. … Och lovande kandidater som är nya i branschen
När ditt mål är att dra de bästa kandidaterna till din webbplats för att lära dig mer om försäljningsmöjligheter – är du klok att kasta ett brett nät. Lägg ditt meddelande framför alla proffs på din kandidat önskelista. Detta inkluderar personer med de färdigheter och erfarenheter som du tror kommer att göra dem till en framgång som agent – och inte bara människor i försäkringsområdet.

Din nästa säljstjärna kan vara i en helt annan bransch och letar efter en karriärförändring. Fastighetsmäklare, bankirer och till och med lärare, till exempel, är positionerade för att göra en framgångsrik övergång till den nya arbetslinjen eftersom de har en bevisad förmåga att bygga relationer med människor och har många befintliga kontakter i sina samhällen. Och om de har en entreprenörsanda och en medfödd önskan att hjälpa människor att skydda sina tillgångar och livsstilar, kanske de känner att det är perfekt att sälja försäkringar. Lägg ditt budskap på deras väg, för det kan bara få dem att intressera.

3. Det hjälper dig att rekrytera morgondagens talang.
Det råder ingen tvekan om att vinnande agenter kommer från alla åldersgrupper och erfarenhetsnivåer. Men var är din “nästa generations” försäljningsstyrka? De är framtida yrkesverksamma som får sina fötter våta i arbetsvärlden, får erfarenhet och expertis de kan få till en framgångsrik försäkringsförsäljningskarriär. De är Millennials (födda 1981 till 1997), teknikinvånarna som aktivt deltar på sociala medier. Och enligt LinkedIn finns 87 miljoner av dem på den professionella nätverkssidan. Dessutom är det bästa millennialjobbet (över 2,7 miljoner) “säljare.”

Maximera dina LinkedIn-rekryteringsinsatser

Det finns olika sätt att utnyttja LinkedIn för att rekrytera, men vi har hittat en effektiv reklamstrategi för att rekrytera nya försäljningsagenter och mäklare. Att hantera en kampanj på Linkedin kan verka ganska enkelt, men det finns en hel del nyans när det gäller att optimera dina resultat – inga två företag följer exakt samma uppsättning rekommendationer. Här är våra bästa metoder när det gäller att utforma rätt strategi:

Målprofiler försiktigt. LinkedIn-användare utvecklar en profil som beskriver deras arbetslivserfarenhet och professionella kompetensuppsättningar. När du väljer din målgrupp väljer du kriterier som visar att dina rekryter har relevant erfarenhet och de egenskaper som gör dem lämpliga för ditt företag.
Fortsätt rätt reklamstrategi. På LinkedIn visas dina annonser för användare vid bästa tidpunkt: när de befinner sig i ett professionellt tankesätt. Vi har funnit att vissa alternativ för placering är mer framgångsrika än andra, så måste se till att dina annonser placeras där de troligtvis kommer att få mest effekt.
Testa, testa, optimera. Testa ditt annonsinnehåll är avgörande för att ta reda på vilka meddelanden som bäst lockar din målgrupp.