Den ultimata guiden för rekrytera Growth Manager

Den ultimata guiden för att rekrytera en Growth Manager

Att säga att ett företag måste växa för att överleva känns överflödigt, men varför är det så svårt att hitta någon som kan hjälpa skapa tillväxt?

Growth Market, Growth Manager, Growth Hacker ?… är det bara titlar på olika namn för samma jobb?? Vilken av dem ska du rekrytera, hur och när? Den här artikeln ger dig all information du behöver för att besvara den frågan.

Så här kommer den ultimata guiden för att rekrytera en Growth Manager:

För tre år sedan flyttade Charlotte Crivelli, Senior Innovation Manager på Fusion Labs tillbaka till Australien. Hon hadå då tillbringat 11 år i New York och Los Angeles (LA) och arbetar för Adobe, Palm och iRobot. I LA startade hon en startup, My Yoga Avenue, en slags Yelp! för yogalärare och studenter, och hon grundade även en ”tillväxt-, marknadsförings- och PR”-byrå.

I LA började Snapchat få betydande uppmärksamhet, och Google hade öppnat kontor på Venice Beach vilket båda ökade intresset för LA som ett tech-ställe. Parallellt hjälpte Charlotte cirka 30+ nystartade företag med ”go to market”- och growth  strategier som exempelvis Quincy Jones tech stratup Playground Sessions.

När Charlotte sedan flyttade tillbaka till Australien för tre år sedan hon söka jobb där hon kon hjälpa företag växa. Men tyvärr kunde hon inte hitta många företag som förstod varför de skulle anställa en Growth Manager, de flesta sökte en ”hacker” som snabbt och billigt testar och hittar nya kunder.

I USA å andra sidan hade det i många företag länge funnits en Growth Manager, en person som hjälpte till formulera VDs vision och översätta den till mål, för att därefter arbeta nära med produkt- och marknadsavdelningen för att uppnå de långsiktiga och strategiska målen.

Enligt hennes uppfattning är ovanstående exemplet det bästa för hur en Growth Manager levererar det största värdet för ett företag.

Hon såg att många startup inte att hade en tillväxtstrategi. De flesta grundare tyckte inte ha formulerat en vision eller ett mål. De flesta tyckte snare att de bara skulle ”kasta ut vad de har på marknaden och se vad som fastnar”, de letade efter någon som kunde komma in och hänsynslöst testa saker på marknaden och ”hacka till sig” tillväxt.

Vad gör en Growth Manager?

Uber, Dropbox, Airbnb, Atlassian och Canva är exempel på företag som anställt och framgångsrikt arbetat med Growth Marketer. Men vad gör de exakt?

”I stället för att bygga företag som drivs av hype och publicitet tittar Growth Managerer på data och resultat. De hittar sätt att öka sina marknadsandel, ibland aggressivt, säger Neil Patel.

Patel fortsätter, ”I huvudsak definierar en Growth Manager mål för företagets tillväxt och sedan ser till att de uppnås. Detta kan göras med hjälp av datainsamlingsverktyg för att fastställa en vad som händer på din webbplats. De når ut till kunderna, tittar på trender och frågar sig “hur kan vi bygga vidare på detta?”

”Men det räcker inte för att helt enkelt växa, och du vill inte heller samla in data för att gå igenom senare. Growth Marketers använder de uppgifter som de samlat in för att skapa kund-personas, förbättra intäkterna och minimera kostnader och utgifter där det är möjligt, tillägger Patel.

Att hitta och analysera data för att skapa åtgärder för tillväxt är ett heltidsjobb. En Growth Manager är där för att söka igenom kvalitets- och kvantitetsdata, få andra avdelningar som försäljning, marknadsföring, teknik och produkt att samarbeta och göra smarta val varje dag om att hjälpa dem med vad de ska fokusera och spendera sin tid och pengar på.

En Growth Manager måste vanligtvis känna till marknadsföring på flera kanaler utöver; produkt, tillväxt, CX, affärsstrategi, kommersialisering av modellering, bitar och delar av UX och UI, CRO och listan fortsätter.

Vanligtvis fokuserar en marknadsförare bara på toppen av tratten, anskaffning och aktivering och en tillväxtmarknadsförare kommer att fokusera på hela tratten

Varför du behöver en Growth Marketer

Att växa intäkter och vinster är de viktigaste målen för de flesta företag, och det är ansvaret för varje funktion att bidra till strävan efter detta mål genom att se produktutveckling och marknadsföring som integrerade funktioner.

“Som en del av ett entreprenörsforskningsarbete för Harvard Business School intervjuades mer än ett dussin Growth Manager vid snabbväxande startups och undersökte vad de gör för att utforma en tillväxtfunktion inom en organisation.” Det finns en bra artikel av HBR om varför du behöver en tillväxtproffs .

Typer av professionella Growth Marketer

Det finns många olika kompetensuppsättningar och erfarenhetsnivåer för Growth Marketer.

Growth Manager

Bild av Reforge

En Head of Growth behöver ha en bred förståelse för försäljning, marknadsföring och tillväxt. Den bör

  • Ha erfarenheten att förstå vad som verkligen påverkar ett företags tillväxt ur både ett produkt- och marknadsföringsperspektiv.
  • Kunna titta på företaget holistiskt för att förstå hur man skapar hållbar tillväxt oavsett om det är partnerskap, pivots, kundservice eller mer
  • Ha förtroende för att utmana företagets högsta chefer om produktens inriktning, inkomstmodellen, företaget USP, problemet som företaget syftar till att lösa
  • Kommunikationsfärdigheterna för att hämta ut en företagsvision från VD / grundaren
  • Ha senioritet för att påverka produktens färdplan
  • Förstå hur man arbetar med ingenjörer (den här är oerhört viktig! Många ingenjörer tar sig inte så bra att samarbeta med en Growth Managerom personen inte kan/kunnat bevisat sitt värde för företaget/produkten.)

Utifrån Charlottes erfarenhet kanske en junior Growth Hacker (ca 3-årig erfarenhet) inte ha förtroende eller erfarenhet för att lyckas få denna information från grundare eller en VD och sedan leda ett team för att se till att detta mål uppnås.

När ska man rekrytera och vem?

Ofta säga grundare/VD att de vill rekrytera en Growth Hacker, att få in”någon som kan rulla upp ärmarna och köra”. Det kan tyckas märkligt särskilt när det inte finns en definierad tillväxtplan.

I en idealvärld skulle en mycket äldre, mycket erfaren Growth Manager ha satt strategin för att arbeta med teamet för att skapa en serie sprintar/tester med en mycket mer specifik tidsram för att hjälpa teamet att uppnå sitt mål.

Tillväxt är en lagsport

Andrew Chen, ex-Uber Growth Manager, förklarar det som;

”I de tidiga stadierna av tillväxtbolag fanns det inga lagar och regler. Det finns ofta ett antal individer och grundare som kommer med idéer, arbetsflöden och taktik. Vissa av dessa människor skulle troligen hänvisa till sig själva som “Growth Hacker”.

“När kompetensutvecklingen växte var det tydligt att för att göra någonting påverkande, särskilt inom ramen för större / komplexa produkter, behövde du organisera hela grupper av människor.”

”Således växte Growth Managers fram, med filosofin att man inte vill ha ett ensamt geni framför ratten och ett team vid sidan som hjälpare. Istället måste man skapa en organisation med en bred uppsättning färdigheter. ”

Tillväxt är en lagsport. Att anställa en enda tillväxtperson och inte ge dem interna resurser (tid med ingenjörsteam eller en budget för att anställa någon för att hjälpa till att utföra) är ett recept på misslyckande.

Mål

Först måste du ha en klar förståelse för vilka mål du vill uppfylla för att din tillväxtperson ska ha en chans att detta blir en framgång. Du borde kunna tydligt formulera din vision och hur det ser ut när det gäller tillväxtmål. Och du borde vara villig att lyssna på en tillväxtperson eller få sina inlägg om de säger att målen eller den totala adresserbara marknaden är orealistiska.

Egenskaper för en bra Growth Manager

Grit – # En GH måste verkligen, verkligen, verkligen bry sig om uppdraget och testerna för att ha uthållighet att springa ett maraton. Den måste ha driv, engagemang, tålamod och beslutsamhet för att vinna i längden.

Kreativitet – En idealisk Growth Marketer kommer att balansera mellan kreativitet och analytisk förmåga. De kommer att titta på data måla upp bilden hur företaget rör sig framåt. De ska kunna förvandla tråkiga och tekniska språk till levande berättelser om hur verksamheten förändrar liv.

Analytisk – måste förstå trattar och data.

Målorienterad – upphetsad över mål och kan locka andra

Stark kommunikatör – så viktigt att kommunicera veckotillväxtuppdateringar till hela företaget, berätta för teamet vad som händer och motivera dem att komma igenom slipningen av de veckotest som slutligen misslyckas oftare än de lyckas

Rekrytera Growtht Manager

Det är inte helt lätt att hitta en duktiga Growth Manager. Du kan behöva leta i forum, nätverk så som Facebook och Linkedin eller hos andra startup. Du kommer behöva nätverka för att hitta talang.

Det finns också rekryteringsföretag som är proffs och kan hjälpa dig rekrytera en Growth Manager.

Om en Growth Manager förstår både marknadsföring och produkt, och de kan bevisa ROI på deras lön så kan de skapa stort värde för dig. Tänk på att de bör de betalas mer än marknadsteamet.

Lycka till att anställa rätt tillväxtperson!

Glöm inte att vi kan hjälpa dig med alla frågor du har om hur, när, varför du ska anställa en.