Hur du rekryterar det perfekta säljteamet

Om du har problem med att samla ett team av rockstjärnförsäljare kanske du vill utvärdera din rekryteringsstrategi. Att justera hur du kör intervjuer och testa kandidater kan göra stor skillnad.

Doug Camplejohn, VD för säljprogramvarulösningsföretaget Fliptop , delade dessa fyra tips för att rekrytera det perfekta säljteamet.

1. Intervju alla dina kandidater på en dag. 

Anställningsförfarandet kan ta veckor eller till och med månader, beroende på hur många befattningar du måste fylla i. Varför inte kondensera processen till en dag? Camplejohn föreslog att arbeta med en rekryterare och låta dem ställa upp flera kandidater för att komma in samma dag, vardera för intervjuer på 30 minuter. Incitamentet? Om du hittar rätt personer kan du göra ett erbjudande inom 24 timmar. Detta gynnar både rekryteringsföretaget och anställningschefen.

“Rekryterare, som bara får betalt när [du] anställer någon, är motiverade att få sina bästa kandidater framför [dig] den dagen eftersom de vet att det finns en chans [du kommer] att fatta ett beslut snabbt”, sa Camplejohn. “Det hjälper till att fokusera anställningschefens tid eftersom de kan ägna en dag åt intervjuer istället för att sprida dem.

Men medan han noterade att dessa snabba rekryteringssessioner kan hjälpa arbetsgivare att växa sina team snabbt utan att offra kvalitet, föreslog Camplejohn att fortsätta rekrytera hela tiden i bakgrunden. Rekryteringsprogram: 10 leverantörer att överväga ]

Redaktörens anmärkning: Letar du efter information om att rekrytera säljare? Kontakta oss så kan vi berätta mer.

2. Fördubbla intervjuarna. 

Att ha flera intervjuare i rummet samtidigt kan ha flera fördelar. För det första förkortar det intervjuprocessen. Det minskar också belastningen på anställningschefer.

“Du kan få en bra rytm i gång där en intervjuare ställer frågor, medan den andra tar anteckningar och fokuserar på intervjupersonernas reaktioner”, sa Camplejohn.

En annan stor fördel med att ha flera intervjuer samtidigt: Det ger arbetsgivarna en bättre möjlighet att ge kandidater ärlig feedback. Camplejohn rådde att anställa chefer att ha en öppen diskussion om intervjun framför kandidaten som om de inte fanns i rummet. Det kan tyckas konstigt, men kandidater uppskattade uppriktigheten, sa han.

“Det är en mycket mer ärlig process än att säga tack och sedan avvisa någon via e-post eller genom en rekryterare”, sa han. “Även kandidater som vi har vidarebefordrat har kommenterat hur uppfriskande processen är och bett att hålla kontakten.”

3. Fokusera på färdigheter, inte erfarenhet. 

Arbetserfarenhet och utbildning är två mycket viktiga saker när det gäller jobbjakt, men Camplejohn sa att det egentligen handlar om råa smarts, hunger och förmågan att få saker gjorda.

“En orädd prospektor som är en bra kommunikatör och kan hantera invändningar är sannolikt en stor försäljningsutvecklingsrepresentant, oavsett bakgrund”, sa han.

Så hur vet du att du har hittat en kandidat med dessa råa färdigheter? Camplejohn sa att du frågade dig själv om du inte skulle betrakta dem som ett “försäljningsdjur” (dvs kan du tänka dig att släppa loss dem och låta dem göra vad de var för att få saker gjorda?

“[Det handlar också om att fretas ut i intervjuprocessen vad de åstadkommit på egen hand, i motsats till att bara vara på rätt plats och rätt tid med fantastiska människor runt omkring dem,” sa han.

4. Testa kandidater. 

När du letar efter säljare letar du efter personer som ska sälja ditt företag till kunder. Så varför inte testa dem på deras förmåga att göra just det?

“Vi brukade säljare sätta oss sitt nuvarande företag”, sa Camplejohn. “Att rensa ut vissa människor, men de flesta är bra presentatörer. Genom att be dem att ge [vårt företags] tonhöjd ser vi hur bra de är vid förberedelserna, pratar om ämnen de inte känner till och ger ärliga svar istället för att göra lovar de inte kan hålla. ”

Uppenbarligen kan du inte förvänta dig att kandidaterna vet alla svaren, sa han, men du kan se hur de kommunicerar och hanterar tryck – viktiga färdigheter som alla i ditt ideala säljteam behöver.

Ursprungligen publicerad på  Business News Daily .

Översatt av Benea Consulting – säljare som rekrytera säljare