8 goda vanor som en bra försäljningschef har

8 goda vanor som en bra försäljningschef har

PS. Ett tips är att ta hjälp när du rekryterar säljare så du alltid får bra kandidater!

Liksom många nya säljchefer, kanske du hamnade i din ledande roll baserat på din förmåga att sälja. Du var en fantastisk säljare som ständigt träffade (och krossade) mål och snabbt steg till toppen.
Du fick antagligen inte ditt försäljningschefjobb genom att vara en bra chef. Många vet inte det första om hur man ska hantera ett team. Om det är du; du är inte ensam.
Frukta inte. Du kan bli en bra försäljningschef, även om du aldrig har lyckats någon.
Här är det viktigaste med att ta dina säljhanteringsfärdigheter från bra till bra:

  1. Att veta vad som motiverar dina säljare

Ofta antar nya (och erfarna) försäljningschefer att dollar driver alla sina representanter. Det är viktigt att se till att dina representanter betalas konkurrenskraftigt och belönas för ett utfört jobb, men detta är bara en del av motivationsekvationen. Sitt ner med dina representanter och ta reda på vad som driver dem. Varför kom de in i det här arbetet? Vad älskar de om det? Vilka är deras naturliga styrkor?
När du väl har fått reda på vad som motiverar dem – vare sig det är ledigt, erkännande, kompensation, kunskap, håll samtalet igång eftersom det som motiverar din representant idag kan förändras på vägen.

  1. Skapa ögonblick för säljarna att lära sig nytt

Designmoment som dina säljare kan lära av. Du kan ringa ett gemensamt försäljningssamtal och sedan stå tillbaka och låta din säljare göra sitt jobb. De kanske misslyckas, och det här är okej. Låt dem gå den vägen. Ge dem en låg risk situation med en kund som du har råd att förlora. Det bästa sättet att förbereda dina representanter för en högrisksituation är att låta dem smutsa händerna och lära sig av lågrisktiderna.

  1. Ge säljarna feedback tidigt och ofta

Utmärkta säljare slutar arbeta så hårt när deras försäljningschef håller tillbaka insatserna. Försäljare behöver klappar på ryggen och firar när de når sina mål. Genom att ställa tydliga förväntningar och realistiska mål och sedan erbjuda massor av snabb och objektiv feedback hjälper reps att veta att de uppskattas och gör bra arbete.

  1. Försök inte rädda säljare

Chansen är stor att du en gång var en framgångsrik säljare – det är det som fick dig hit. Du vet en sak eller två om att vara en bra säljare, men kom ihåg att det som gav dig framgång i din karriär sannolikt kommer att skilja sig från din representant. Du har olika styrkor, inlärningsstilar och motiv. Om du ser dem trampa ner på en stig som landade dig i varmt vatten tidigare, låt dem träna på egen hand. För det första kan de mycket väl få ett annat (och mer gynnsamt) resultat än du, och du ger dem en möjlighet att lära sig och växa. Om du hoppar in och försöker rädda dem från misslyckande kan de förlora förtroendet för dig och bli mer fokuserade på att försöka undvika nederlag snarare än att försöka uppnå framgång.

  1. Förstå mätvärdena & KPI kring din försäljning

När du var säljare oroade du dig för dina relationer. Nu när du är chef måste du flytta perspektiv till vilken försäljningsaktivitet som är lönsam. Du har aldrig varit tvungen att bry dig om vinst förut. Du måste svänga för att vara intresserad av vinst för att kunna förstå och kontrollera nyckelfaktorerna för att göra det möjligt för dina representanter att göra försäljningen samtidigt som du balanserar prioriteringarna. Tänk på att din representant är inriktad på relationer även om du inte är det.

  1. Bygg alltid relationer

Vem du nätverkade med när du var säljare var viktigt. Nu när du är chef är det ännu viktigare att prioritera aktiviteter som har dig ute på fältet, möta nya anslutningar, växa ditt professionella nätverk och hålla frekvent kontakt med dem i ditt nätverk.

  1. Lägg ribban högt för dina säljare

Sätt din ribba högt med din egen arbetsmoral. Om du förväntar dig lika mycket (eller mer) av dig själv än du gör av ditt team kan du genom mentorskap hjälpa dem att nå sina personliga rekord. Försäljningsförmåga innebär att engagera varje säljare i ett oändligt och pågående förbättringsarbete. Som ny försäljningschef kan det vara enkelt att genomföra några snabba förändringar, och det kan vara utmanande att hålla fart. Du kan behöva bli kreativ om det ser ut att du kommer att sakna ditt lags mål.

  1. Kontinuerligt lärande för säljande personal

Som försäljningschef måste du vara någon som är intresserad av fortlöpande utbildning och ökar teamets övergripande kompetens. Visa din iver efter att hålla dig högst upp i ditt spel och modellera detta för ditt folk genom att delta regelbundet i träning. Uppmuntra ditt team att investera tid i träning och se till att det är möjligt för dem. Det betyder att ditt jobb är att hjälpa till att avlägsna spärrar till deras framgång.
Du behöver verkligen inte sluta med bara dessa åtta metoder. Att fokusera på din ständiga förbättring och integritet hjälper till att skapa en stark förebild för ditt folk. I miljöer där alla arbetar för att bli bättre vinner alla.

För daglig insikt i att bli en bättre försäljningschef, prenumerera på LinkedIn Sales Blog idag .

Behöver du hjälp med att rekrytera säljare? Kontakta Benea Säljrekrytering!